Translate

субота, 25. јануар 2025.

M-84AS

Modernizacije tenka M-84

Skraćenice u tekstu:

  • ERA - (Explosive Reactive Armor) - Eksplozivni Reaktivni Oklop
  • APS – (Active Protection System) - Sistem Aktivne Zaštite
  • APS - "soft-kill" - Sistem aktivne zaštite tenka radi na principu zbunjivanja senzore raketa
  • APS - "hard-kill" - Sistem aktivne zaštite tenka koji uništiti projektil u vazduhu pre nego što dođe u kontakt s tenkom
  • APFSDS - Armour Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot - kinetički penetrator projektili (podkalibarna)
  • HEAT - High Explosive Anti Tank - Visokoeksplozivna Protivtenkovska (kumulativna)
  • ATGM - Anti-Tank Guided Missile - Protivtenkovska vođena raketa (POVR)
  • RPG - Rocket-Propelled Grenade - Ručni raketni bacač

M-84AS

M-84AS (poznat i kao M-2001 ili M-84AB1) je modernizovana verzija jugoslovenskog tenka M-84, razvijena u Srbiji od strane Jugoimport SDPR-a, srpske državne kompanije za vojnu industriju i stručnjaka iz Ruske Federacije. Ovaj tenk je razvijen kao odgovor na potrebe modernizacije postojećih tenkova M-84 u skladu sa savremenim standardima i zahtevima modernog bojišta. U nastavku ćemo detaljno obraditi različite aspekte ovog tenka, uključujući oklopnu zaštitu, motorizaciju, sisteme naoružanja i druge karakteristike.

Opšti pregled M-84AS (M-2001)

M-84AS je rezultat sveobuhvatne modernizacije tenka M-84 koja je započeta početkom 2000-ih. Modernizacija je bila usmerena na unapređenje vatrene moći, oklopne zaštite, pokretljivosti i pouzdanosti kako bi se zadovoljile savremene potrebe u vojnim operacijama. Glavni cilj ove modernizacije bio je zadržati osnovne karakteristike tenka M-84, ali ga istovremeno prilagoditi izazovima savremenih ratnih scenarija. Ova verzija tenka prvi put je predstavljena 2004. godine pod oznakom M-84AB1, a kasnije je postala poznata kao M-84AS.


Oklopna zaštita

Jedan od najvažnijih elemenata modernizacije tenka M-84AS je unapređena oklopna zaštita. Tenk je opremljen modularnim reaktivnim oklopom (ERA) treće generacije, nazvanim "Kontakt-5" ili srpskom verzijom tog sistema, što značajno povećava otpornost tenka na protivoklopne projektile i kumulativne rakete. Ovaj ERA sistem je dizajniran da umanji efekte eksplozivnih i kumulativnih punjenja, koja su česta pretnja na modernom bojištu. Tenk je dodatno ojačan višeslojnim čeličnim i kompozitnim oklopom, posebno oko kupole i trupa, gde se očekuje najintenzivniji udar.

Oklopna zaštita je unapređena i dodavanjem rešetkastih i reaktivnih oklopa na bočnim stranama i kupoli, što dodatno poboljšava otpornost na ručne raketne bacače, poput RPG-ova i vođenih protivoklopnih raketa. Uvođenje sistema za detekciju laserskog zračenja omogućava posadi da reaguje na pretnje i preduzme zaštitne mere, kao što su lansiranje dimnih bombi i manevarske radnje.


Ovakav oklop je veoma efikasan protiv kumulativnih projektila. Prilikom proboja mlaza kroz oklop aktivira se eksploziv koji razbija strukturu kumulativnog mlaza i time znatno smanjuje probojnost projektila. Osnovni oklop je i dalje isti kao i kod standardnih M-84A (frontalni deo kupole max 410 mm). Smatra se da je ovaj tenk sada potpuno zaštićen od potkalibarnih (APFSDS) projektila probojnosti 700-730 mm i 1100-1300 mm ako je reč o kumulativnim (HEAT) projektilima, što je veliki napredak u odnosu na stariju verziju kod koje su te brojke 450 i 600 mm.

Unapređenje sistemi protiv požara


Pored unapređene pasivne oklopne zaštite, M-84AS je opremljen savremenim sistemima za gašenje požara i detekciju eksplozija unutar borbenog prostora. Ovi sistemi značajno povećavaju šanse za preživljavanje posade u slučaju da oklop bude probijen. Sistemi za automatsko gašenje požara detektuju i gase požare u prostoru motora i borbenom odeljku, smanjujući rizik od katastrofalnog uništenja.

Motor i pokretljivost


Što se tiče pogonske jedinice, M-84AS koristi unapređeni motor V-46TK, koji je modifikovana verzija sovjetskog motora V-46 iz T-72 tenka. Ovaj motor proizvodi 1.000 konjskih snaga (motor sa turbo kompresorom), što je poboljšanje u odnosu na originalni motor M-84 tenka od 780 KS. Poboljšani motor omogućava tenku veću pokretljivost, povećanu brzinu i bolju mogućnost savladavanja teških terena.

Transmisija tenka je takođe unapređena, što omogućava bolju kontrolu i upravljivost, naročito na neravnim terenima. Ovde je primenjena tehnologija automatskog menjača, koji smanjuje zamor posade i omogućava lakšu manipulaciju vozilom tokom dugotrajnih operacija. Sa dodatnom snagom i optimizovanom transmisijom, tenk može dostići maksimalnu brzinu od oko 65 km/h na putu i do 50 km/h na neravnom terenu.

Ugrađen je i srpski sistem zaštite motora od nepravilnog startovanja. Sistem ujedno štiti motor od zaribavanja prilikom pada pritiska motornog ulja. Motor se automatski gasi kada pritisak motornog ulja u sistemu za podmazivanje motora ima vrednost manju od 2 bar-a. Cena ovog sistema je oko 5.000 dolara. Dograđen je i nov starter - generator snage od 18 kW, a ugrađena je i nova pumpa visokog pritiska (kod nas poznatija po nazivu "boš pumpa"), kojom može da se za 16% podigne snaga motora bez povećanje potrošnje goriva. Pokretljivost je poboljšana i ugradnjom novih torzionih štapova (dinamički hod tenka je 280-320 mm) ali i novim gusenicama koje mogu izdžati do 8.000 km vožnje (stare 2-3.000 km).

U odnosu na T-90S, M-84AS je brži i pokretniji, dok T-90S ima jači oklop.

Sistemi naoružanja

Primarno naoružanje M-84AS je 125 mm glatkocevni top 2A46M, koji je zadržan iz originalnog M-84 dizajna, ali je dodatno modernizovan sa poboljšanim sistemom za stabilizaciju i automatskim punjačem. Ovaj top može ispaljivati širok spektar streljiva, uključujući visokoeksplozivne, potkalibarne i vođene projektile. Posebno je važno napomenuti da M-84AS može lansirati 9M119 "Refleks" (AT-11 Sniper) protivoklopne vođene projektile kroz cev topa, što značajno povećava njegovu borbenu efikasnost protiv ciljeva na velikim udaljenostima.

Novi top je lakši za 100 kg, sto je doprinelo i manjom dužinom trzaja od 260-300 mm, u odnosu na raniju od 270-320 mm.

Sekundarno naoružanje uključuje koaksijalni mitraljez kalibra 7.62 mm i protivvazdušni mitraljez kalibra 12.7 mm montiran na kupolu, koji omogućavaju efikasnu odbranu protiv pešadije i nisko-letećih ciljeva. Tenk je takođe opremljen lansirnim sistemima za dimne bombe i modernim sistemima za detekciju i praćenje ciljeva. Spregnuti mitraljez je dobio elektronski regulator paljbe. Kupola je dobila novi ležaj i automatski punjač topa je modifikovan zbog uvođenja PO raketa u borbeni komplet.


Unapređeni sistem upravljanja vatre


M-84AS je opremljen savremenim sistemom za upravljanje vatrom (SUV), koji uključuje laserski daljinomer, termovizijski nišan i digitalni balistički računar. Ovaj sistem omogućava posadi da efikasno prati i pogađa ciljeve u svim vremenskim uslovima, danju i noću. Integrisanje napredne optoelektronike značajno povećava preciznost i brzinu otvaranja vatre, čime se smanjuje vreme potrebno za prvi hitac i poboljšava ukupna borbena efikasnost.


Nišandžiji je na raspolaganju termalna sprava druge generacije "Thales Catherine-QW", daljine detekcije cilja 3500-4700 m u širokom vidnom polju, odnosno 8.600 m u uskom vidnom polju. Komandirova sprava je polupanoramska tipa TKN-4SR, dometa 700-800 m, sa pasivnim noćnim kanalom. Ugrađen je i novi meteo senzor kao i periskopi.


Elektronski i odbrambeni sistemi

Pored klasičnih zaštitnih mera, M-84AS je opremljen savremenim elektronskim odbrambenim sistemima, kao što je sistem za ometanje vođenih raketa sa infracrvenim navođenjem. Ovaj sistem automatski prepoznaje pretnje i aktivira protivmere, kao što su dimne bombe i elektronsko ometanje, koje zbunjuju neprijateljske sisteme navođenja.


„Štora-1“ i ruska pomoć u modernizaciji M-84AS

TShU-1-7 Shtora-1 EOCMDAS

„Štora-1“ EOCMDAS (elektro-optički sistem odbrambenih protivmera) je jedna od nekoliko jedinstvenih karakteristika ruskih glavnih borbenih tenkova koja ih izdvaja od ostatka sveta. Razvijen je u VNII Transmašu u Sankt Peterburgu u saradnji sa kompanijom Elers-Elektron iz Moskve, i uveden je negde oko 1988. godine. Ovaj sistem efikasno štiti MBT od dve najčešće vrste protivtenkovskih vođenih projektila (ATGW): žičano vođenih SACLOS sistema (npr. TOW, HOT) i laserski vođenih protivtenkovskih raketa (npr. Hellfire, Copperhead).

„Štora-1“ se sastoji od specijalizovanog računara/kontrolne table, dva elektro-optička emisiona ometača postavljena sa obe strane topa, četiri laserska senzora postavljena na vrhu kupole i lansera za specijalne protiv-laserske dimne granate.

„Štora-1“ ima dve borbene uloge. U prvoj ulozi, radi protiv protivtenkovskih vođenih projektila vođenih IC (infracrvenim) sistemima, tako što usmerava prednji deo kupole prema dolazećem projektilu i koristi IC emitere za slanje lažnih signala koji ometaju sistem navođenja projektila.


Princip je sledeći:

Projektili vođeni žicom, kao što je američki TOW, vođeni su do cilja pomoću žice i baklje na zadnjem delu projektila. Baklja se koristi za održavanje "referentne tačke" projektila u odnosu na ciljni zaključak koji drži operater, a računar za navođenje pokušava da postavi baklju na referentnu tačku. „Štora-1“ emiteri stvaraju veliku toplotnu tačku, u suštini obmanjujući sistem navođenja projektila da prati toplotnu tačku emitera „Štora-1“ umesto toplotne tačke baklje, što rezultira pogrešnim korekcijama kursa koje računar za navođenje ATGW-a izračunava. U stvari, računar obično veruje da nije potrebna nikakva horizontalna korekcija kursa, jer lažna baklja dolazi iz istog smera kao i ciljani tenk, dok vertikalne korekcije dovode do toga da ATGM ili zaranja u zemlju ili se penje u nebo, u zavisnosti od toga da li operater drži zaključak ispod ili iznad emitera.


Drugi deo sistema onesposobljava oružje vođeno laserom. Kada se detektuje laserski zrak, „Štora-1“ obaveštava posadu svetlosnim i zvučnim signalima; zatim ispaljuje dimne granate za ometanje lasera, koje obavijaju tenk i prekidaju ili degradiraju zaključak. Komandir tenka takođe može da pritisne dugme koje će okrenuti prednji deo kupole prema laserskom snopu da bi se susreo sa dolazećim projektilom u najzaštićenijem delu i da bi angažovao izvor laserskog zraka glavnim topom.


Specifikacije:

  • Težina sistema: 350 kg
  • Senzori za lasersko osvetljenje
  • Količina: 2x TShU-1-11 precizni senzori, 2x TShU-1 grubi senzori
  • Vidno polje (svaki): -5° .. +25° elevacija, 90° azimut
  • Vidno polje (ukupno): 360° azimut

Emiteri elektro-optičkog ometanja

  • Količina: 2, OTShU-1-7
  • Radni opseg: 0.7 .. 2.7 mikrometara
  • Zaštićeni sektor: 4° elevacija, 20° azimut
  • Potrošnja energije: 1 kW
  • Svetlosni intenzitet: 20 mcd

  • Protiv-FLIR dimne granate
  • Količina: 12, 81mm 3D17
  • Opseg ometanja: 0.4 .. 14 mikrometara
  • Vreme formiranja oblaka: 3 sekunde
  • Trajanje oblaka dima: 20 sekundi

Jedan od ključnih elemenata modernizacije tenka M-84AS (poznatog i kao M-2001 ili M-84AB1) je implementacija ruskog aktivnog sistema zaštite „Štora-1“, koji je razvijen za zaštitu tenkova od vođenih protivoklopnih projektila (ATGM) i laserski vođenih sistema. „Štora-1“ je „soft-kill“ aktivni zaštitni sistem (APS) koji je originalno razvijen u Rusiji i instaliran na tenk T-90, a kasnije je prilagođen i za upotrebu na M-84AS. Ovaj sistem je rezultat saradnje između srpskih vojnih stručnjaka i ruskih inženjera, koji su pružili tehničku pomoć i obuku tokom implementacije.

Sistem APS „Štora-1“ (aktivni sistem zaštite) težak je oko 350 do 400 kg. Ova masa uključuje sve komponente sistema, poput senzora za detekciju laserskog ozračavanja, elektro-optičkih ometača, kontrolnih jedinica, kao i dodatnog ožičenja i instalacionih elemenata potrebnih za njegovo funkcionisanje na tenku.

Naziv „Štora-1“ je izveden iz ruske reči "Штора" (čita se "štora"), što znači "zavesa" ili "paravan" na ruskom jeziku. Ime simbolično označava osnovnu funkciju sistema — stvaranje "zavese" ili "paravana" koji ometa vođene protivoklopne projektile i laserske nišane neprijatelja, zbunjujući njihove sisteme za navođenje.

Zbog relativno male težine, instalacija „Štora-1“ ne utiče značajno na ukupne performanse tenka, poput mobilnosti ili brzine, a istovremeno pruža značajno poboljšanje u zaštiti od savremenih protivoklopnih pretnji.

Pretnje koje „Štora-1“ može sprečiti


„Štora-1“ je posebno efikasan protiv sledećih pretnji:

Vođeni protivoklopni projektili (ATGM), kao što su TOW, HOT, MILAN i drugi. Ovi projektili koriste lasersko ili infracrveno navođenje, koje „Štora-1“ može ometati.

Laserski vođene rakete i uređaji za označavanje ciljeva, koji koriste lasere za praćenje ciljeva i ispaljivanje vođenih projektila. „Štora-1“ može detektovati lasersko ozračavanje i automatski lansirati protivmere.

Ruska pomoć u ovom projektu je bila ključna za implementaciju sistema „Štora-1“. Ruski stručnjaci su pružili obuku za upotrebu i održavanje sistema, kao i tehničku podršku prilikom prilagođavanja „Štora-1“ na M-84AS. Ova saradnja je bila ključna, jer je M-84AS u suštini kopija ruskog tenka T-90S, što je omogućilo da mnogi sistemi i komponente, uključujući i „Štora-1“, budu relativno lako integrisani.

Komunikacija i situaciona svest

Unapređena komunikaciona oprema omogućava posadi M-84AS da efikasno komunicira sa ostalim jedinicama na terenu i prima naredbe u realnom vremenu. Digitalni komandni informacioni sistem pruža posadi sveobuhvatnu svest o situaciji, uključujući prijateljske i neprijateljske pozicije, što je od ključne važnosti za donošenje brzih i efikasnih taktičkih odluka.


TT podaci

  • Posada: 3 člana (komandir, nišandžija, vozač)
  • Masa: 45 tona
  • Dužina: 9.53 m sa topom napred
  • Širina: 3.57 m
  • Visina: 2.23 m
  • Pogon: V-46TK motor, 12-cilindarski dizel, 1.000 KS
  • Maksimalna brzina: 65 km/h na putu, 50 km/h na terenu
  • Akcioni radius: do 700 km sa dodatnim rezervoarima
Naoružanje:
  • Primarno: 125 mm glatkocevni top 2A46M sa automatskim punjačem
  • Sekundarno: Koaksijalni mitraljez PKT 7.62 mm i mitraljez NSVT 12,7 mm na kupoli
  • Sistemi zaštite: Štora-1 APS, Kontakt-5 reaktivni oklop, automatski sistem za gašenje požara
  • Sistem upravljanja vatrom (FCS): Integrisani sistem sa laserskim daljinomerom, termovizijom i digitalnim balističkim računarom

Ovi podaci i integrisani sistemi čine M-84AS vrlo sposobnim i konkurentnim tenkom u svojoj klasi, sposoban da se efikasno suprotstavi savremenim protivoklopnim pretnjama na bojnom polju.

Zaključak

Modernizovani tenk M-84AS (M-2001 ili M-84AB1) predstavlja značajan korak unapred u odnosu na originalni M-84 dizajn, nudeći savremene mogućnosti za oklopna vozila u arsenalu Vojske Srbije. Kombinacija napredne oklopne zaštite, unapređenog sistema naoružanja, snažnijeg motora i modernih elektronskih sistema čini ga sposobnim za savremene vojne operacije i prilagodljivim različitim vrstama terena i taktičkih izazova. Ova modernizacija omogućava produženje životnog veka postojećih tenkova M-84, dok istovremeno obezbeđuje sposobnosti koje su u skladu sa potrebama 21. veka. Takođe ova modernizacija koja je urađena na nivou prototipa će biti značajna u daljnjoj modernizaciji tenka M-84. Ukupan broj tenkova M-84AS koji su modernizovani u Srbiji nije javno precizno poznat, ali se procenjuje da je taj broj relativno mali. Dostupni podaci sugerišu da je modernizovano svega nekoliko primeraka, prvenstveno za potrebe ispitivanja i evaluacije u Vojsci Srbije. Razlog za mali broj modernizovanih tenkova leži u ograničenim finansijskim sredstvima i prioritetima u vojnoj modernizaciji. Dok je postojala ambicija da se modernizuje veći broj tenkova M-84 u verziju M-84AS, do sada nije realizovan obuhvatan program modernizacije koji bi obuhvatio veći deo tenkovske flote Vojske Srbije, ali je poslužila kao platforma za modernizacije koje će kasnije uslediti.

U Srbiji je planirano da se postojeći M-84 Vojske Srbije posle 2010. modernizuju na M-84AS verziju. Tenk, odnosno modernizacija, je takođe ponuđena Kuvajtu, ali je Kuvajt je odbio ovu ponudu, pošto se važni delovi M-84AS poput sistema „Štora-1“ proizvode u Rusiji.

Нема коментара:

Постави коментар

Merkava 4 MBT

 Merkava 4 Istorijat Mekava 4 (hebrejski: מרכבה)  je nastala 2001. godine. Od 2002. godine počinje se sa serijskom proizvodnjom da bi 2004. ...