Merkava 4
Istorijat
Mekava 4 (hebrejski: מרכבה) je nastala 2001. godine. Od 2002. godine počinje se sa serijskom proizvodnjom da bi 2004. godine tenk ušao u oklopne izraelske snage kao osnovni borbeni tenk. Merkava 4 se ne izvozi za razliku od starijeg brata tenka Mekava 3. Neki sistemi i sklopovi Merkave 4 su dostupni za izvoz, ali ceo tenk ne.
Ideja o vlastitom tenku datira iz 1960. godine. Mada usled nesporazuma sa Britancima (Britanija u to vreme radi na svom projektu tenka Chieftain) na tom projektu Izrael gubi dosta sredstava i što je još važnije gubi dosta vremena.
Merkava 1 je prvi serijski izraelski tenk i njegova proizvodnja je započeta je 1978. godine. U međuvremenu Merkava 1 je imala prilike da se pokaže na bojnom polju, 1982. godine u Libanonskom ratu. Ukupno je učestovalo 180 tenkova Merkava 1.
To je bila odlična prilika da se u praksi sagledaju sve mane Merkave 1, te da se one unaprede na narednom izraelskom tenku Merkava 2. Na Merkavi 2 se dosta radilo na zaštiti tenka u urbanoj sredini, on ulazi u sastav u izraelskih oklopnih jedinica 1983. godine.
Merkava3 ulazi u sastav izraelskih snaga 1989. godine. Treba pomenuti i jednu značajnu međuvarijantu Merkava 3 BAZ.
Razvoj Merkave 4 je otpočela 1989. godine, a serijska proizvodnja kreće od 2002/3. godine. Glavni dizajner Merkave 4 je izraelski general major Israel Tal zvani Talik ili gospodin Oklop (Talik, Mr. Armour).
Javno je prikazana prvi put u mestu Yad La-Shiryon na Dan izraelske nezavisnosti 2002. godine.
Razvoj tenka Merkava od 1 do 4:
Posada
Merkava 4 ima četiri člana posade. Komandir, nišandžija, punilac/poslužilac i vozač. Ovde treba napomenuti da pored standardne posade u tenk Mekava 4 može stati još osam pešadinaca sa punom ratnom opremom, i da se pri tome tenk može nesmetano dejstvovati.
Od neobičnosti treba pomenuti zadnja vrata na tenku koja upravo služe za ulaz/izlaz pomenutih pešadinaca. Jako elegantno rešenje. Mada iz tog razloga Merkava 4 je nešto veća od Merkave 3 BAZ.
Kada smo kod nesvakidašnjih stvari koje nisu retke kod ovog tenka treba pomenuti da na Merkavi 4 na kupoli postoji samo jedan luk (ulaz/izlaz) koji pripada k-diru tenka i on je na električni pogon, razvijen od firme Elbit.
Naoružanje i sistemi
Glavno naoružanje tenka je 120 milimetarski top glatke cevi, proizveden od strane Izraelske vojne industrije.
Top je zaštićen Vidco termalnom navlakom, koja obezbeđuje povećanje preciznosti, sprečavanjem uticaja efekata spoljnih vremenskih uslova, na prvom mestu pregrevanja topa. Top ispaljuje APFSDS-T M711 (CL 3254), HEAT-MP-T M325 (CL 3105) i TPCSDS-T M324 (CL 3139) projektile. Top inače može bez ikakvih problema da ispaljuje granate drugih tenkova, recimo može dejstvovati sa projektilima nemačkih, francuskih i amreičkih tenkova. Takođe iz cevi topa se može ispaliti POVR.
Borbeni komplet topovske municije je 48 granata sa tim da su sve granate smeštene u zaštitnom magacinu tj. automatskom transporeteru granata.
Ipak pored automatskog transporetra granata punjenjenje topa se vrši ručno, tako što se pozove željena granata koja dođe do izlaza gde je prihvata poslužilac koji potom ručno puni top.
Pored topa Merkava 4 u standardnoj opremi naoružan je koaksijalno vezanim mitreljezom u kalibru 7.62 mm. Kao dodatna opcija postoji mogućnost da se doda još dva mitraljeza u kalibru 7.62 mm na kupoli tenka. U zavisnosti od situacije oni mogu poslužiti kao PAM a dosta češće mitraljezi daju vatrenu podršku prortiv neprijateljske pešadije. Borbeni komplet sa varijantom sva tri mitraljeza je 10.000 hiljada metaka.
Još jedna nesvakidašnja stvar je minobacač u kalibru 60 mm razvijen od firme Soltam Ltd. sa kojim se može dejstvovati bez izlaska iz tenka. Minobacač služi za davanje vatrene podrške po neprijateljskoj pešadiji ali i za osvetljavanje bojišta. Ispaljuje eksplozivne i osvetljavajuće mine.
Osim naoružanja Merkava 4 je jako bogata sa sistemima komunikacije. Tako recimo sistem Battle Management System (BMS) omogućava da se na monitoru dobije pregled bojišta. Ovaj sistem je “umrežen” tako da stanje bojišta u realnom vremenu ima svaki tenk kao i komanda.
Ovaj sistem ima za zadatak da se tenkovi što bolje “razumeju”, jel je opšte poznata stvar da su tenkovske jedinice u sadejstvu sa pešadijom najjači onda kada nastupaju u grupi, čoporativno. Što se “čopor” tenkova i pešadije između sebe bolje razume to je učinak bolji, a i smanjuje se mogućnost “prijateljske vatre” koja je recimo kod Abramsa dosta česta pojava, mada ni drugi ne zaostaju puno.
BMS ima mogućnost snimanja, tako da se neke situacije kasnije mogu analizirati što je po meni izuzetno korisna stvar.
Uopšte se može reći da je Merkava 4 dosta kompjuterizovana u odnosu na konkurente što je sa jedne strane dobro a sa druge nije.
Merkava 4 može bez problema da dejstvuje kako danju tako i noću na statičke i pokretne mete i kao još jedna u moru nesvakidašnjosti je uspešno dejstvo po niskoletećim objektima, najviše dejstvo po neprijateljskim helikopterima koji su za svaki tenk pa i za Merkavu pored pešadije najveća pretnja.
Oklopna zaštita
Merkava 4 je tako dizajnirana da obezbedi opstanak posade prilikom neprijateljske vatre, kao i da prilikom eventualnog pogodka sve bude u kratkom roku vraćeno u operativno stanje. Može se reći da Merkava 4 spada u najzaštićenije tenkove na svetu, naročito je akcenat bačen na zaštiti posade prilikom eventualnog pogodak tenka, tako da posada ima jako velike šanse da preživi.
Oklopna zaštita je takva da obezbeđuje zaštitu od svih danas poznatih APFSDS i ATGM projektila.
Oklop Merkave 4 je opremljen sa laserskim sistemom upozorenja (Amcoram LWS-2) koji daje prikaz stanja na monitoru.
Senzori smešteni u oklopu su u stanju da detektuju projektil kada je ispaljen iz neprijateljskog tenka, takođe u stanju su da detektuju i laserski vođenu raketu.
Laserski sistem upozorenja je povezan sa sistemom za stvaranje dima kao i sa mamcima koji imaju za zadatak da navedu neprijateljsku granatu na promašaj, da je odvuku od tenka.
Pored ovog sistema upozorenja tu je sistem Rafael Trophy Protection System koji daje zaštitu od brzo dolazećih neprijateljskih projektila. Sistem prati sve pretnje i razvija protiv mere neutralisanja istih.
Merkava 4 ima modularni oklop čiji se moduli sa lakoćom mogu zameniti i na terenu od strane posade.
Pored navedenog Merkava 4 ima jako (oštar) povoljan ugao kupole, tako da je kupolu gotovo nemoguće pogoditi.
Pored svega prednost je i u tome što je kod Merkave 4 motor napred i takvim rasporedom frontalno štiti tenk i posadu od neprijateljskih granata.
Takođe i relativno mala silueta tenka ide u prilog da se Merkava 4 teško uočava na većim razdaljinama.
Motor
Ako se Merkava 4 po nečemu izdvaja od ostalih tenkova na svetu to je smeštaj motora. Kod Merkave 4 motor je smešten u prednjem (frontalnom) delu tenka. Ovaj zahvat ima najviše za zadatak da zaštiti posadu od neprijateljske vatre i to frontalno. Nešto nalik BVP-u M-80.
Motor na Merkavi 4 je “Power Pack”, što znači da je motor moguće zameniti jako brzo. Oznaka motora je General Dynamics GD833 (koprodukcija sa SAD od strane General Dynamics i MTU). Motor je 12-cilindrični, vodom hlađen, razvija 1500 konjskih snaga. Pogonsko gorivo je dizel.
Ostali sistemi na tenku
Od ostalih sistema na Merkavi 4 treba pomenuti sistem (CBR) za zaštitu posade od radioloških, hemijskih i bioloških otrova. Sistem ima zadatak i da klimatizuje prostor u teku za svakog člana posade, nešto kao mikro-klima.
Tu je i nezaobilazni automatski protivpožarni sistem, kao i bacači dimnih kutija, ukupno 12 bacača, sa svake strane kupole po šest.
Zanimljivo je da vozač ima i pregled iza tenka koji dobija putem kamere koja signal prenosi na njegov monitor. Tako da za vožnja unazad nije nikakav problem za vozača bez ikakve pomoći komandira tenka.
Verzije
- Merkava LIC – tenk prilagođen za urbano ratovanje
- Merkava Tankbulance – tenk prilagođen za prvu medicinsku pomoć (nalik sanitetu)
- Merkava IFV Namer – teško borbeno vozilo pešadije razvijeno na bazi tenka Merkave
- Merkava ARV Nemmera - TZI
- Merkava Howitzer Sholef – haubica na bazi tenka Merkava
TT podaci
- Posada: 4 (vozač, komandir, nišandžija, punilac)
- Osoblje: (pešadija) 8
- Težina: 65 t
- Visina: 2.66 m
- Širina: 3.72 m
- Dužina: 9.04 m sa topom napred
- Motor: V-12 dizel
- Konjska snaga: 1.500
- Maksimalna brzina: 60 km / h
- Akcioni radijus: 500 km
Umesto zaključka
Tenk Merkava 4 mnogi u današnjici nazivaju najboljim tenkom na svetu. Ja se sa tom tvrdnjom ne bih složio u potpunosti. Merkava 4 je tipski rađen tenk za borbe sa Libanom na prvom mestu, te je sve podređeno tom terenu i tom načinu ratovanja. Jako je dobro pitanje kako bi se Merkava 4 pokazala u nekim drugim uslovima. Jedno stoji i to je nepobitna činjenica, u regionu tenk Merkava 4 je sasvim sigurno najbolji tenk na svetu, mada i u regionu ima gubitaka.
Nekoliko slika Merkava koji oštećeni ili uništeni:
Zanimljivo, a i dosta praktično, i ako su Izraelci 60-tih godina izigrani tj. prevareni od Britanaca u zajedničkom projektu tenka ipak Izraelci nikome nisu ostali dužni. Može se slobodno reći da je Merkava 4 spoj provereno dobrbrih sistema sa tenkova iz Zapadne Evrope i Amerike. Tako ćemo primetiti da su mnogi sistemi “prekopirani” sa fransuskog Leclerka, američkog Abramska i nemačkog Leoparda…
Нема коментара:
Постави коментар