Translate

уторак, 21. јануар 2025.

Tenk M-84AS1 i M-84AS2

 Tenk M-84AS1 i M-84AS2


Tenk M-84AS2 predstavlja najnoviju i najnapredniju verziju legendarne serije tenkova M-84, koja se proizvodi u Srbiji. Modernizacija ovog tenka omogućava mu da ostane relevantan i efikasan u savremenim vojnim sukobima. Tenkovi M-84, bazirani na sovjetskom T-72, prvi put su ušli u upotrebu u bivšoj Jugoslaviji tokom osamdesetih godina. Njihov dizajn i proizvodnja su omogućili tadašnjoj Jugoslaviji da razvije snažnu tenkovsku silu. Međutim, kako su se tenkovske tehnologije razvijale, postalo je neophodno osvežiti i modernizovati ovu platformu kako bi se nosila sa savremenim izazovima. Rad na modernizaciji tenka M-84AS2 obavila je srpska vojna industrija, uz podršku stručnjaka iz Vojske Srbije.

Kratak istorijat

Osnovna verzija tenka M-84 razvijena je u Jugoslaviji početkom osamdesetih godina i bazirana je na sovjetskom tenku T-72. Prvi serijski proizvedeni tenkovi isporučeni su Jugoslovenskoj narodnoj armiji 1984. godine, otkuda potiče i oznaka M-84. Ovaj tenk je bio poznat po dobroj pokretljivosti, vatrenoj moći i solidnoj zaštiti, prilagođenoj tadašnjim standardima. Nakon raspada Jugoslavije, Srbija je preuzela na sebe održavanje i modernizaciju ovih tenkova. Prva značajna modernizacija dogodila se s verzijom M-84AB, koja je uključivala poboljšanja u vatrenoj moći i zaštiti. Poslednja i najznačajnija verzija, M-84AS2, dolazi kao odgovor na potrebe Vojske Srbije da ima savremen tenk sposoban da se takmiči s najmodernijim borbenim vozilima na svetu.

Srbija je od Jugoslavije nasledila oko 212 M-84, od kojih većina nikada nije doživela nikakvu modernizaciju od njihovog usvajanja. Iako je Srbija 2004. predstavila program modernizacije za M-84 pod nazivom M-84AB1 (kasnije preimenovan u M-84AS) koji sadrži nekoliko ruskih sistema naoružanja, nikada nije doživeo masovno usvajanje i samo 10 M-84 je nadograđeno na ovaj standard, verovatno zbog finansijske i političke situacije Srbije u to vreme.


Ko je radio na modernizaciji?

Modernizaciju tenka M-84AS2 sprovela je pre svega domaća vojna industrija, uz vojne institucije poput Vojno-tehničkog instituta iz Beograda. Većina radova na tenku je izvršena u Srbiji, u kompanijama koje imaju dugu tradiciju u oblasti proizvodnje i modernizacije borbenih vozila, poput preduzeća "Tehničkog remontnog zavoda Čačak" i preduzeća "Yugoimport-SDPR". Osim unapređenja postojećih komponenti, uvedeni su i potpuno novi sistemi, razvijeni u saradnji sa domaćim i stranim stručnjacima. Ova modernizacija je omogućila da Srbija ima stratešku prednost u regionu, koristeći lokalno znanje i resurse za unapređenje vojne tehnologije.

Naoružanje

Jedan od važnijih aspekata modernizacije tenka M-84AS2 je njegovo glavno naoružanje. Tenk zadržava 125 mm glavni top, koji je sličan onom iz osnovne verzije, ali je značajno unapređen. Novi sistem za upravljanje vatrom omogućava bržu i precizniju paljbu, dok poboljšani balistički računar automatski izračunava sve parametre neophodne za precizno gađanje. Top je sposoban da koristi više vrsta municije, uključujući protivoklopne granate i rakete. Zahvaljujući naprednim optičkim sistemima i termovizijskim uređajima, posada može efikasno dejstvovati po ciljevima čak i u uslovima loše vidljivosti, što je ključni aspekt u modernom ratovanju.

Odlike topa na tenku M-84AS2

Tenk M-84AS2 zadržava osnovni glavni top kalibra 125 mm koji je prisutan na originalnim verzijama tenka M-84, ali je ovaj top značajno modernizovan kako bi bio konkurentan sa najsavremenijim tenkovima današnjice. Ovaj top koristi glatku cev i omogućava tenku da koristi više vrsta municije, uključujući protivoklopne granate, visokoeksplozivne granate i vođene rakete.


TT karakteristike topa

  • Kalibar:125 mm
  • Dužina cevi: oko 6 metara
  • Brzina paljbe: 6-8 granata u minuti

Maksimalni domet je do 5.000 metara sa klasičnim granatama, dok vođene rakete mogu gađati ciljeve na udaljenostima do 5.500 metara (neki izvori kažu i do 8.000 m).

Vrste municije na tenku M84-AS2 su APFSDS (protivoklopna granata sa perajima, podkalibarna), HEAT (visokoeksplozivna kumulativna granata), HE (visokoeksplozivna granata) i vođene rakete.

Top je opremljen automatskim punjačem, koji značajno ubrzava proces punjenja i omogućava smanjenje broja posade u tenku. Takođe, sistem za upravljanje vatrom (koji je integrisan sa KISS i TOMS sistemima) omogućava preciznije nišanjenje, čak i u pokretu.


Zamena glavnog topa

Zamena glavnog topa kalibra 125 mm na tenku M-84AS2 bi bila kompleksan proces, ali ne zahteva podizanje cele kupole. Top je montiran unutar kupole, a njegova zamena bi zahtevala demontažu nekih unutrašnjih komponenti i rastavljanje samog topa unutar kupole. Ova operacija se može izvesti uz posebne alate i tehničare, ali bi podizanje ili uklanjanje cele kupole bilo nepotrebno i veoma zahtevno.

Međutim, ako bi se umesto 125 mm topa želeo postaviti potpuno novi tip topa (npr. veći kalibar ili drugi sistem montiranja), tada bi mogla biti potrebna veća rekonstrukcija kupole, što bi potencijalno uključivalo i njeno podizanje ili modifikaciju. Ipak, modernizacija koja uključuje zamenu topa na isti kalibar (125 mm) ne zahteva ovako složene radove.

Pored glavnog topa, M-84AS2 je opremljen i mitraljezima koji služe za odbranu od lakih oklopnih vozila i neprijateljske pešadije. Ovi mitraljezi su takođe modernizovani kako bi imali veći domet i preciznost. Tenk je opremljen i lanserima dimnih bombi, koji omogućavaju stvaranje zavese dima za zaštitu od neprijateljskog protivtenkovskog naoružanja.

PKT mitraljez (Пулемёт Калашникова Танковый) kalibra 7.62 mm je standardni mitraljez koji se koristi kao sekundarno naoružanje na tenku M-84AS2. Ovaj mitraljez je modifikovana verzija pešadijskog mitraljeza PKM, prilagođena za ugradnju u oklopna vozila. Glavne karakteristike PKT mitraljeza uključuju njegovu pouzdanost, visoku brzinu paljbe i sposobnost efikasnog gađanja neprijateljskih vojnika i lakih oklopnih vozila.

TT karakteristike PKT mitraljeza

  • Kalibar: 7.62 × 54 mmR
  • Brzina paljbe: oko 800 metaka u minuti
  • Efektivni domet: do 1.500 metara
  • Početna brzina zrna: 825 m/s
  • Težina: 10.5 kg (bez municije)
  • Dužina: 1.100 mm

PKT mitraljez se obično koristi kao koaksijalni mitraljez, postavljen paralelno uz glavni top, što omogućava posadi da deluje na neprijateljsku pešadiju i laka vozila bez potrebe za korišćenjem glavnog naoružanja. Ovaj mitraljez se napaja iz trake koja sadrži do 250 metaka, što omogućava dugotrajno dejstvo bez čestih zamena municije. Njegova mehanička i električna pouzdanost čini ga pogodnim za upotrebu u teškim uslovima borbe i dužim periodima rada.

Protivavionski mitraljez PAM M87 12.7 mm

Na tenku M-84AS2, komandir tenka može da koristi protivavionski mitraljez PAM M87 kalibra 12.7 mm, koji je montiran na kupoli, ali se njime upravlja daljinski, bez potrebe da komandir izlazi iz vozila. Ovaj mitraljez služi kao oružje za odbranu od nisko letećih ciljeva kao što su helikopteri i dronovi, ali i protiv pešadije i lakih vozila na zemlji.

TT karakteristike PAM M87 mitraljeza

  • Kalibar: 12.7 × 108 mm
  • Brzina paljbe: 700-800 metaka u minuti
  • Efektivni domet: 2.000 metara protiv kopnenih ciljeva, do 1.500 metara protiv vazdušnih ciljeva
  • Početna brzina zrna: 845 m/s
  • Težina: 25 kg (bez postolja)
  • Dužina: 1.560 mm

Mitraljez PAM M87 je vrlo efikasan zbog svoje velike brzine paljbe i mogućnosti da deluje protiv različitih vrsta ciljeva, od vazdušnih do kopnenih. Zahvaljujući novom DUBS-M15 sistemu, koji je daljinski upravljan, komandir tenka može dejstvovati PAM-om bez potrebe da izlazi na kupolu. Ovaj sistem uključuje integrisane kamere i senzore koji omogućavaju precizno nišanjenje i gađanje ciljeva čak i iz zatvorenog prostora. To značajno povećava sigurnost komandira, jer je u potpunosti zaštićen unutar oklopa tenka, dok i dalje ima punu kontrolu nad moćnim mitraljezom.

Oklop

Zaštita posade i vitalnih sistema tenka je značajno unapređena u verziji M-84AS2. Oklopna zaštita tenka je poboljšana dodatnim modularnim kompozitnim oklopom, koji se može menjati u zavisnosti od specifičnih misija i pretnji. Ovaj tip oklopa omogućava tenku veću fleksibilnost u različitim borbenim okruženjima. Kompozitni oklop je dopunjen reaktivnim oklopom, koji je dizajniran da detonira i neutrališe kumulativne projektile i rakete pre nego što oštete glavni oklop tenka. 

Reaktivni oklop ugrađen na tenk M-84AS2 predstavlja značajnu unapređenost u odnosu na prethodne verzije. Na ovaj tenk je postavljen je domaći eksplozivnim reaktivni oklop druge generacije tipa ERO M-19, koji pruža visoku otpornost protiv modernih protivtenkovskih projektila i granata sa kumulativnim dejstvom. Reaktivni oklop funkcioniše na principu eksplozivnih ploča koje detoniraju u trenutku kada neprijateljski projektil udari u oklop. Ova detonacija stvara kontra-efekt koji razbija ili skreće kumulativni mlaz neprijateljskog projektila, značajno smanjujući njegovu penetracionu snagu.

ERO M-19 je dizajniran tako da pokriva kritične tačke tenka, uključujući prednju stranu kupole i trupa, gde su šanse za udar najviše. Reaktivni oklop ne samo da poboljšava otpornost tenka na direktne udare, već i povećava šanse za preživljavanje posade u složenim borbenim situacijama. Ova vrsta zaštite je izuzetno efikasna protiv modernih protivtenkovskih raketa, koje koriste tandem bojeve glave, dizajnirane da probiju osnovni oklop i naprave dodatnu štetu.

Poseban akcenat stavljen je na zaštitu od mina i improvizovanih eksplozivnih naprava, što je posebno važno u modernim sukobima gde su ovakve pretnje česte. Ova unapređenja čine M-84AS2 izuzetno otpornim i sposobnim da preživi u složenim i dinamičnim borbenim situacijama.

Rešetkasti oklop "Kavez" protiv dejstva granata protiv-oklopnih bacača (zadnja strana i mali deo bočnih strana tenka takođe i na zadnjem delu kupole.).

Prateći sistemi i sklopovi

Nova opto-elektronska sprava TOMS

Jedan od ključnih aspekata modernizacije tenka M-84AS2 je ugradnja nove opto-elektronske sprave, koja značajno unapređuje sposobnosti posade u identifikaciji, nišanjenju i praćenju ciljeva. Ova sprava predstavlja kombinaciju naprednih senzora, optičkih uređaja i sistema za noćno osmatranje, što omogućava posadi tenka da efikasno deluje i u složenim borbenim situacijama, bez obzira na vremenske uslove ili doba dana.


Opto-elektronska sprava TOMS na tenku M-84AS2 ima višestruku funkcionalnost

Sistem aktivne opto elektronske zaštite je povezan sa bacačima 12 dimnih kutija po 6 na bočnim stranama. Sistem se aktivira pomoću senzora koji detektuje lasersko i radarsko ozračenje bilo kojih vrsta nadolazećih PO sredstava.

Termovizijske kamere koje omogućavaju osmatranje ciljeva na velikim udaljenostima i u noćnim uslovima. Zahvaljujući termalnim senzorima, posada može da identifikuje neprijateljske jedinice i vozila čak i u potpunom mraku, magli, dimu ili kroz zaklon. Ove kamere omogućavaju razlikovanje objekata na osnovu njihove toplotne emisije, što je ključno u modernom ratovanju gde se sukobi često vode u složenim i nepredvidivim uslovima.


Laserski daljinomer koji precizno meri udaljenost do ciljeva. Ova funkcija omogućava posadi da brzo i precizno odredi parametre za gađanje i da izvrši efikasno dejstvo protiv neprijateljskih ciljeva, bez obzira na pokret ili udaljenost. Laserski daljinomer je integrisan u sistem za upravljanje vatrom, što omogućava automatsko izračunavanje optimalnog vremena paljbe.

Optički nišani sa stabilizacijom slike omogućavaju da komandir i nišandžija prate ciljeve i tokom kretanja tenka po neravnom terenu. Stabilizacija slike smanjuje uticaj vibracija i oscilacija, čime se povećava preciznost osmatranja i gađanja u pokretu. Ova tehnologija značajno unapređuje borbene sposobnosti tenka u dinamičnim situacijama, kada je neophodno brzo prepoznavanje i reakcija na neprijateljske pretnje.

Nova opto-elektronska sprava na tenku M-84AS2 nosi oznaku TOMS ([b]T[/b]ermalni [b]O[/b]ptronički [b]M[/b]ultisenzorski [b]S[/b]istem). Ova sprava omogućava posadi tenka da efikasno prati, identifikuje i gađa ciljeve u svim vremenskim uslovima, danju i noću. TOMS je ključni deo modernizacije tenka, jer značajno poboljšava sposobnosti osmatranja i upravljanja vatrom, što ga čini konkurentnim u odnosu na najsavremenije borbene tenkove. Integrisana je u sistem za upravljanje vatrom i omogućava posadi da precizno pogađa ciljeve i brzo reaguje na promene na bojnom polju. Napredna opto-elektronika povećava šanse za uspeh u borbenim misijama, jer posadi pruža bolji pregled situacije i brži odgovor u kritičnim trenucima.


APS - Sistem aktivne zaštite

Sistem aktivne zaštite (APS) ugrađen na tenk M-84AS2 i on spada u "soft kill" APS. Ovaj sistem je dizajniran da pruži dodatnu zaštitu tenku od vođenih projektila, posebno protivtenkovskih raketa sa poluautomatskim ili laserskim navođenjem.

"Soft kill" APS funkcioniše tako što detektuje dolazne pretnje koristeći senzore i aktivira protivmere poput dimnih bombi ili infracrvenih ometača, koji privremeno onesposobljavaju vođene projektile ometanjem njihovih sistema za navođenje. Na taj način, neprijateljski projektili gube mogućnost praćenja cilja, čime se povećava šansa da projektili promaše tenk.

Za razliku od "hard kill" APS sistema, koji fizički uništava dolazeće pretnje, "soft kill" je fokusiran na elektronsku zaštitu i ometanje, čime se smanjuje rizik za tenk i posadu.

Tenk M-84AS2 dolazi sa nizom savremenih pratećih sistema i sklopova koji omogućavaju efikasniji rad posade i bolju borbenu sposobnost. Elektronski sistemi su potpuno digitalizovani, što omogućava bolju integraciju svih borbenih funkcija tenka. Sistem za upravljanje vatrom sada je precizniji i brži zahvaljujući naprednim senzorima, optičkim i termovizijskim uređajima, koji omogućavaju posadi da efikasno identifikuje i gađa ciljeve i u noćnim uslovima ili pri lošoj vidljivosti.


Sistem KISS na M-84AS2

KISS (Komandno-Informacioni Sistem i Senzori) je jedan od ključnih novih sistema na tenku M-84AS2, koji značajno unapređuje komunikaciju, razmenu informacija i situacionu svest na bojnom polju. Ovaj sistem je odgovoran za integraciju podataka iz različitih senzora, upravljanje vatrom i povezivanje sa širim komandnim strukturama u realnom vremenu. Njegova uloga je da omogući bržu i efikasniju koordinaciju između tenka, drugih borbenih jedinica i komandnih centara.


Osnovne funkcije sistema KISS

Komunikacija – KISS obezbeđuje stabilnu i sigurnu komunikaciju između tenka i ostalih jedinica na bojnom polju. Integrisan je sa slovenačkom antenom AD-10/E, omogućavajući prenos podataka i glasovnih komandi, čak i u uslovima jakog elektronskog ometanja.

Upravljanje vatrom – Sistem integriše podatke sa senzora, kao što su termovizijske kamere i laserski daljinomeri, kako bi omogućio precizno gađanje ciljeva. KISS koristi podatke iz TOMS (Termalni Optronički Multisenzorski Sistem) za optimizaciju nišanjenja, što značajno smanjuje vreme reakcije posade.

Situaciona svest bojišta – Sistem omogućava komandiru tenka da u realnom vremenu dobija podatke o poziciji prijateljskih i neprijateljskih snaga, kao i o promenama na terenu. Ova funkcionalnost je ključna u savremenom ratovanju, gde brzina informacija često odlučuje ishod borbe.

Integracija u mrežno centrično ratovanje – KISS omogućava tenku M-84AS2 da bude deo šire mreže jedinica koje razmenjuju informacije o neprijateljskim položajima, ciljevima i operacijama. Na taj način, tenk može dobiti podatke o pretnjama iz različitih izvora i prilagoditi svoje delovanje u skladu sa situacijom.

Slovenačka antena AD-10/E je visokoefikasna širokopojasna antena, koja omogućava digitalnu i glasovnu komunikaciju u različitim opsezima. Radi na opsegu 400-6.000 MHz te se isprava mislilo da antena ima veze sa anti dron zaštitom tenka, ali nije tako. Ova antena je otporna na elektronsko ometanje, što je ključno u savremenim borbenim situacijama gde elektronsko ratovanje ima sve veću ulogu. Takođe, AD-10/E omogućava brzu razmenu podataka između tenkova i komandnih centara, što značajno poboljšava koordinaciju na taktičkom nivou. Ova razmena podataka može obuhvatiti informacije o neprijateljskim položajima, promenama na terenu ili naredbama za kretanje i napad.

Jedna od karakteristika ove antene je njena sposobnost da se integriše u mrežno centrično ratovanje. U takvim scenarijima, svaki borbeni sistem na terenu, uključujući tenkove, dronove, pešadiju i komandne centre, funkcioniše kao deo šire mreže koja prenosi informacije u realnom vremenu. Tenk M-84AS2, opremljen antenom AD-10/E, može primati i slati podatke o pretnjama, ciljevima i položajima prijateljskih snaga, omogućavajući posadi da brzo reaguje i prilagodi svoje dejstvo trenutnoj situaciji na terenu.

Pored toga, antena AD-10/E ima sposobnost otpornosti na vremenske uslove i fizička oštećenja. Dizajnirana je tako da izdrži ekstremne uslove u kojima se tenk može naći, kao što su velike temperaturne promene, kiša, prašina i fizički udarci tokom borbenih dejstava. Ova robusnost garantuje dugotrajnu i pouzdanu komunikaciju, bez obzira na teške uslove ratovanja.

Integracija ove antene i savremenih komunikacionih sistema u tenk M-84AS2 značajno unapređuje ukupnu borbenu efikasnost tenka. Posada ima mogućnost da donosi odluke zasnovane na tačnim i pravovremenim informacijama, što u modernom ratovanju predstavlja ključni faktor za uspeh. Antena AD-10/E, zajedno sa ostalim modernim sistemima, omogućava M-84AS2 da funkcioniše kao deo šireg informaciono-borbenog sistema, osiguravajući njegovu relevantnost i uloga u savremenim oružanim sukobima.

Od opreme koja je ugrađena u tenku, poseduje modernizovan sistem upravljanja vatre (SUV) DNNS-2ATK nišanskom spravom, koja poseduje dnevno-noćnu termovizijski i TV kanalom. Tenk je opremljen pomenutim opto elektronskim sistemima kao i sa sistemom za navigaciju GPS uređajem, pomenutim komandno informativnim sistemom KISS za informacionu podršku komandovanja oklopnim jedinicama, radio veze nove generacije THALES, detektor laserskog ozračenja, uređaj za otkrivanje laserskog zračenja.

Sistem komandira modernizovanog tenka M-84AS2 za video nadzor okoline čini šest video kamera u boji sa mogućnošću rada pri smanjenoj vidljivosti. Video kamere su raspoređene kao moduli u zajedničkom kućištu i pokrivaju prostor od 360 stepeni oko sredstva. Sistem omogućava istovremeni prihvat signala sa svih kamera u realnom vremenu preko LAN kabla. Ugrađen je računarski interfejs za podešavanje parametara kamera.

Modernizacija uključuje napredni sistem komunikacije, koji omogućava bolju koordinaciju sa ostalim jedinicama na bojnom polju. Povezanost sa mrežama za razmenu podataka omogućava tenku da učestvuje u mrežno centričnom ratovanju, gde informacije o neprijateljskim pozicijama i situaciji na terenu stižu u realnom vremenu. Ovi sistemi omogućavaju tenku M-84AS2 da brzo reaguje na promene na bojnom polju i da efikasnije koristi svoje naoružanje i mobilnost.


Stanica DUBS-M15 (Daljinski upravljana borbena stanica)

Jedan od ključnih novih sklopova na tenku M-84AS2 je daljinski upravljana borbena stanica DUBS-M15. Ova borbena stanica omogućava tenku da ima sekundarni, ali vrlo efikasan sistem naoružanja 12.7 mm PAM kojim se upravlja iz unutrašnjosti tenka, bez potrebe da posada izlazi napolje i izlaže se opasnosti. DUBS-M15 je dizajniran tako da može biti opremljen mitraljezima različitih kalibara, kao i automatskim bacačima granata, što ga čini izuzetno fleksibilnim u borbenim situacijama.

Jedna od važnijih karakteristika DUBS-M15 je sposobnost upravljanja vatrom iz potpuno zaštićene pozicije. Posada tenka može precizno dejstvovati po ciljevima, kao što su neprijateljska pešadija, laka oklopna vozila ili čak dronovi, koristeći napredne senzore i optiku koji su integrisani u ovu stanicu. Termovizijski i optički senzori omogućavaju da borbena stanica funkcioniše efikasno i danju i noću, bez obzira na vremenske uslove. DUBS-M15 takođe može biti kontrolisan daljinski, čime se povećava sigurnost posade i efikasnost upotrebe tenka u složenim borbenim okruženjima.

DUBS-M15 značajno unapređuje fleksibilnost tenka M-84AS2, jer omogućava brzo i precizno reagovanje na neprijateljske pretnje na kratkom dometu, kao i podršku u ofanzivnim i defanzivnim operacijama. Ovo je ključna prednost u urbanim okruženjima, gde se borbe često odvijaju na bliskim udaljenostima, i gde je brzo dejstvo protiv neprijateljske pešadije od presudnog značaja.

PIRS (Pasivni Infracrveni Sistem) je jedan od naprednih sistema ugrađenih u tenk M-84AS2. Ovaj sistem je dizajniran da značajno unapredi sposobnost tenka da detektuje i prati neprijateljske ciljeve, posebno u uslovima smanjene vidljivosti. PIRS koristi pasivne infracrvene senzore za osmatranje okoline i omogućava identifikaciju toplih objekata, kao što su vozila, pešadija i protivtenkovski projektili, na osnovu njihove toplotne emisije.


Ključne funkcije i prednosti sistema PIRS

Detekcija ciljeva u mraku i kroz dim – Zahvaljujući infracrvenim senzorima, PIRS omogućava posadi tenka da identifikuje ciljeve čak i u potpunom mraku, magli, dima ili drugim uslovima koji ometaju vidljivost.

Pasivna detekcija – PIRS je pasivni sistem, što znači da ne emituje signale koji bi mogli otkriti položaj tenka neprijatelju. To daje veliku prednost u borbenim situacijama, jer omogućava osmatranje i praćenje neprijatelja bez izlaganja riziku.

Integracija sa KISS i TOMS sistemima – PIRS je povezan sa komandno-informacionim sistemom KISS i opto-elektronskim sistemom TOMS. Ova integracija omogućava da se informacije sa infracrvenih senzora koriste za brzu analizu situacije na terenu i precizno gađanje ciljeva, posebno u uslovima slabog osvetljenja.

Sposobnost praćenja pokretnih ciljeva – PIRS može automatski pratiti pokretne ciljeve, što omogućava posadi da zadrži tačnost i preciznost pri dejstvovanju na pokretne neprijateljske snage, uključujući vozila ili pešadiju.


Metal detektor MS-2

Metal detektor MS-2 je još jedan novi sklop koji je ugrađen u tenk M-84AS2, sa ciljem da unapredi bezbednost i efikasnost vozila u borbenim situacijama. MS-2 je napredni detektor metala koji je razvijen kako bi pomogao tenku da identifikuje prisustvo mina i drugih metalnih pretnji ispod ili u neposrednoj blizini vozila. Ovaj senzor omogućava tenku da detektuje i izbegne protivtenkovske mine, improvizovane eksplozivne naprave (IED), ali i druge metalne predmete koji mogu predstavljati pretnju za kretanje i bezbednost.

MS-2 radi u realnom vremenu i povezan je sa sistemom kontrole u tenku, omogućavajući posadi da brzo reaguje na pretnje. Detektor ne samo da pomaže u identifikaciji mina, već može i da smanji rizik od oštećenja tenka i gubitka ljudskih života, što je od posebne važnosti u savremenim ratnim uslovima, gde su asimetrične pretnje i zamke često prisutne. Ovaj sistem daje dodatnu zaštitu prilikom izvođenja operacija u područjima gde se očekuju mine i eksplozivne naprave, što značajno povećava operativnu mobilnost i sigurnost tenka.


Kamere na tenku M-84AS1 i M-84AS2

Uz naprednu opto-elektroniku, tenk M-84AS2 je opremljen i modernim kamerama koje obezbeđuju širok spektar funkcija – od nadzora okoline do olakšavanja rada posade tokom manevrisanja i borbenih operacija. Kamere su postavljene na strateškim mestima kako bi pružile maksimalnu preglednost i olakšale identifikaciju ciljeva i pretnji. One uključuju:

Panoramske kamere za komandira koje omogućavaju potpuni pregled situacije na bojnom polju. Komandir tenka može koristiti ove kamere za osmatranje ciljeva u svim pravcima, bez potrebe da napušta zaštitu unutar tenka. Ove kamere su visoke rezolucije i opremljene su noćnim modom, što znači da su efikasne i danju i noću.

Kamere za vozača olakšavaju manevrisanje vozila, posebno u uslovima smanjene vidljivosti. Vozač ima pristup kamerama koje prikazuju prednji i zadnji deo tenka, što omogućava sigurnu navigaciju na teškom terenu ili u urbanim sredinama. Ove kamere su povezane sa monitorima unutar tenka, čime se povećava sigurnost prilikom vožnje unazad ili kretanja kroz uske prostore.

Kamere za bočno osmatranje pružaju dodatnu zaštitu i preglednost posadi tokom borbenih operacija. Ove kamere omogućavaju vozaču i komandiru da nadgledaju bokove tenka, što je posebno važno u urbanim borbama, gde neprijatelji mogu da se približe iz neočekivanih pravaca.

Sve kamere na tenku M-84AS1 i M-84AS2 su povezane sa centralnim komandnim sistemom i omogućavaju posadi da brzo dobije vizuelne informacije o stanju na terenu, potencijalnim pretnjama ili ciljevima. Integracija kamera sa sistemom za noćno osmatranje, termovizijom i opto-elektronskom spravom čini ovaj tenk izuzetno efikasnim u savremenim borbenim uslovima, pružajući posadi potpunu kontrolu i preglednost tokom operacija.

Tenk M-84AS2 poseduje opremu protiv radiološkog i hemijskog napada.

Ukupno 21 podsistem je ažuriran savremenim rešenjima na tenku M-84AS2.


Tehničko-taktički podaci za tenk M-84AS2

  • Posada: 3 člana (komandir, nišandžija, vozač)
  • Masa: 46.5 tona (sa dodatnim oklopom)
  • Dužina: 9.53 metra (sa topom napred)
  • Širina: 3.73 metra
  • Visina: 2.23 metra
  • Oklop: Kompozitni modularni oklop sa reaktivnim oklopom ERO-19
  • Glavno naoružanje: 125 mm glavni top sa automatskim punjačem
  • Vrste municije: APFSDS (podkalibarna protivoklopna granata), HEAT (kumulativna granata), HE (visokoeksplozivna granata), vođene rakete
  • Efektivni domet: do 5.000 metara sa klasičnim granatama, 5.500 metara sa vođenim raketama
  • Brzina paljbe: 6-8 granata u minuti
  • Motor: V46-TK1 (turbo punjeni V12 dizel motor)
  • Snaga: 1.200 KS[/td][/tr]
  • Brzina: do 65 km/h (na putu)
  • Akcioni radijus: 500 km (sa dodatnim rezervoarima)
  • APS: "Soft kill" sistem aktivne zaštite


  • Sistem za detekciju i ometanje laserskog navođenja
  • Metal detektor MS-2 za detekciju mina
  • Optički i senzorski sistemi
  • TOMS (Termalni Optronički Multisenzorski Sistem)
  • PIRS (Pasivni Infracrveni Sistem)
  • Kamere za vozača, komandira i bočno osmatranje
  • Laserski daljinomer

Komunikacioni sistemi

KISS (Komandno-Informacioni Sistem i Senzori)

Antena AD-10/E za digitalnu komunikaciju

Vizuelne razlike između modernizacije M-84AS2 i M-84AS1. Na tenku M-84AS1 možemo videti da "kuke" za vuču tenka na prednjoj kosoj ploči nisu uklonjene i prekrivene ERO M-19, što je očigledno na M-84AS2. Pored toga može se primetiti da je reaktivni oklop na kupoli M-84AS2 nešto viši u odnosu na M-84AS1.

Нема коментара:

Постави коментар

Merkava 4 MBT

 Merkava 4 Istorijat Mekava 4 (hebrejski: מרכבה)  je nastala 2001. godine. Od 2002. godine počinje se sa serijskom proizvodnjom da bi 2004. ...